Elke dag een beetje duurzamer

Wibra publiceert MVO-jaarverslag 2022

Bij Wibra willen we verantwoordelijkheid nemen: voor iedereen die werkt in onze keten, voor mens en milieu. Dat hebben we vastgelegd in onze MVO-strategie Wibra Welbewust. Door daar structureel aandacht aan te besteden, worden we elke dag een beetje duurzamer. In 2022 hebben we flinke welbewuste stappen gezet. Welke precies? Dat presenteren we met gepaste trots in ons MVO-jaarverslag.

Met Wibra Welbewust willen we mooie en betaalbare producten verkopen en tegelijkertijd goed zorgen voor de wereld om ons heen. Daarbij richten we ons op onze productieketen (Welbewust gemaakt), producten (Welbewust assortiment) en footprint (Welbewust voor de toekomst). CEO Bas Duijsens: ‘In ons MVO-jaarverslag 2022 laten we zien dat discount en duurzaam prima kunnen samengaan. Onze verantwoordelijkheid voor mens en milieu nemen we heel serieus. Niet alleen omdat we moeten, maar vooral omdat we wíllen. Het afgelopen jaar hebben we opnieuw duurzame stappen kunnen zetten en de komende jaren gaan we daarmee door. We leggen de lat steeds hoger om bij te dragen aan een betere wereld. En zo worden we elke dag een beetje duurzamer.’

Welbewust gemaakt

Fair loon, aandacht voor welzijn, een hygiënische werkomgeving, enzovoort… Kortom: eerlijke en veilige arbeidsomstandigheden voor iedereen die wereldwijd in onze keten werkt – dat vinden we belangrijk. Om daar goed voor te kunnen zorgen, is ketentransparantie heel belangrijk. En dat hebben we in 2022 grotendeels gerealiseerd. De fabrieken die onze producten maken, moeten voldoen aan strenge eisen op het gebied van arbeidsomstandigheden en productiemethoden. Onafhankelijke partijen zoals Amfori BSCI en het International Accord controleerden dat ook in 2022 weer regelmatig met audits.

Welbewust assortiment

Niet alleen in de keten maar ook met ons assortiment nemen we verantwoordelijkheid. We willen dat klanten bij ons producten kunnen kopen die zoveel mogelijk gemaakt zijn van materialen die geen slechte invloed hebben op mens en milieu. In 2022 zijn we steeds meer duurzame materialen gaan gebruiken. Een aantal voorbeelden:  

  • In 2021 was 22 procent van onze totale katoenconsumptie duurzamer; in 2022 was dit maar liefst 42,5 procent.
  • In 2022 zijn we gestart met de voorbereidingen een FSC-keurmerklicentie te krijgen. Daarmee hebben we de basis gelegd voor een volgende stap, namelijk dat we vanaf april 2023 zoveel mogelijk alleen nog papier en hout inkopen met het FSC-keurmerk. FSC is het eerste internationale keurmerk met strenge eisen voor duurzaam en sociaal bosbeheer en daar sluiten we ons graag bij aan.

Welbewust voor de toekomst.

Zelf willen we natuurlijk ook zo zuinig mogelijk omgaan met energie en grondstoffen en onze CO2-footprint zoveel mogelijk verkleinen. In 2022 hebben we daar vorderingen in gemaakt: in totaal hebben we dat jaar 275.000 kg CO2 bespaard. Hoe? Onder meer met de volgende initiatieven.

  • In september 2022 zijn we gestart met een pilot met Impackt, waarbij we – gecombineerd met een kortingsprogramma – bij 25 Wibra-filialen in Nederland inzamelbakken hebben geplaatst waarin klanten hun lege verpakkingen kunnen inleveren. In vier maanden tijd hebben we maar liefst zo’n 33.800 plastic verpakkingen ingezameld en gerecycled. Deze start was zo veelbelovend dat we datzelfde jaar besloten hebben het aantal filialen in 2023 uit te breiden van 25 naar 75.
  • Continu verduurzamen we onze winkels. In 2022 hebben we in 68 filialen in Nederland en België de tl-lampen vervangen door ledverlichting. En het aantal filialen met warmtepomp kwam dat jaar op 35 te staan.
  • In 2022 zijn we gestart met de implementatie van GSES: het Global Sustainable Enterprise System. Dat beoordeelt al onze producten op duurzaamheid door rekening te houden met productielocaties, leveranciers en duurzaamheidscertificaten. Zo kunnen we op den duur precies per product zien wat de impact ervan is op mens en milieu. Een mooi instrument voor een nulmeting waarmee we onze verduurzaming nog inzichtelijker kunnen maken. En daarnaast helpt het ons transparant te communiceren richting onze klanten.

Ons MVO-jaarverslag laat zien dat we nog veel meer hebben gedaan in 2022. CSR-manager Hayley d’Hollosy verwoordt het zo in het nawoord van het jaarverslag: ‘Duurzaamheid en MVO zijn inmiddels écht onderdeel van Wibra als geheel. Alle afdelingen denken erover na en passen het toe in hun werkterrein. We doen het op onze eigen manier. Stap voor stap. En door de keuzes te maken die bij ons passen. We zijn een nuchter bedrijf, staan met beide benen op de grond. We kijken om ons heen, op zoek naar partijen die bij ons passen en die ons kunnen helpen verduurzamen. Bovendien hebben we een grote slagkracht: we maken niet alleen plannen maar hakken ook knopen door. En zo worden we steeds duurzamer. Niet alleen omdat we móéten, maar vanuit onze eigen overtuiging. Binnen Wibra draagt iedereen op zijn eigen vlak een steentje bij aan Wibra Welbewust.’