Meer met minder: dat doe je goed

Wibra kiest voor plastic opvulmateriaal en realiseert aanzienlijke besparingen op het gebied van e-commerce.  

Terwijl steeds meer bedrijven plastic verpakkingen in de ban doen, kiest Wibra ervoor om over te stappen van papier naar plastic. Een bewuste keuze, maar wel eentje die om de nodige uitleg vraagt. Dat weet ook Hayley d’Hollosy, CSR Manager bij Wibra. “Het klinkt tegenstrijdig, maar de berekeningen laten zien dat we onderaan de streep veel voordeliger uit zijn, gelet op materiaalbesparing, CO2-uitstoot en tijd.” 

De Nederlandse winkelketen is tijdens de coronaperiode gestart met de webshopactiviteiten. Arthur Bohmer, Supply Chain manager bij Wibra, vertelt: “Dat is toen in een snel tempo opgezet en volstond op dat moment, maar inmiddels is de online verkoop aanzienlijk gegroeid. Het werd steeds lastiger om orders op tijd de deur uit te krijgen. We liepen tegen de grenzen van het systeem aan. Dit heeft in 2021 geleid tot een automatiseringsslag, maar ook in het verpakkingsproces konden we nog veel winst behalen. Vorig jaar kwamen we in contact met Paardekooper tijdens de vakbeurs Logistica Next. Dit werd het begin van een mooie samenwerking.”

Duurzame totaaloplossing

Paardekooper ging samen met partner Sealed Air langs bij Wibra. Marsja Dortland, Accountmanager bij Paardekooper vertelt: “We hebben het complete verpakkingsproces in kaart gebracht en een nieuw voorstel gedaan op basis van onze zogenaamde Packaging Cost Challenge (PCC). We nemen hierin alle kosten mee van het totale verpakkingsproces, waarbij we rekening houden met eisen omtrent duurzaamheid, efficiënte verwerking, logistiek en de kwaliteit van de verzendverpakking. Het voorstel bestond uit een nieuwe indeling van het inpakproces in combinatie met een gemechaniseerde rollerbaan en een dozensluitmachine. Vervolgens hebben we samen met Wibra een aantal opties getest voor het opvulmateriaal, waaronder papier en lucht. Uiteindelijk is de keuze gevallen op plastic luchtzakjes, gemaakt van minimaal 50% gerecycled materiaal.”

Meer met minder: dat doe je goed

Door het toepassen van lucht is er minder materiaal (meters/stuks) benodigd. De materiaalbesparing ten opzichte van opvulmateriaal van papier is 60%. Het gewicht van de luchtzakjes ligt maar liefst 90% langer dan bij papier. Ook de handling gaat met de luchtzakjes veel sneller. Het inpakken zelf gaat een stuk eenvoudiger en waar Wibra bij het papieren opvulmateriaal te maken had met 69 wissels is dit aantal bij luchtzakjes slechts 6 keer. Het bedrijf bespaart hierdoor maar liefst 92% op materiaal handling. Dit alles (materiaal- en tijdbesparing) resulteert in een kostenbesparing van 52%. En last but not least is de CO2-Eq-G/KG uitstoot 83% lager.

En hoe zit het dan met de bescherming? “Ook dat hebben we in de praktijk getest”, aldus Arthur. “We kregen nul klachten van mensen over beschadigde producten. Missie geslaagd lijkt mij.”“We bereiken meer met minder”, vult Roy Verwig, E-commerce manager bij Wibra, aan. “Dat past bij waar we als winkel voor staan. Wij zijn de behulpzame buurtgenoot die het alledaagse gezinsleven leuker en gemakkelijk maakt, door het noodzakelijke en bijzondere betaalbaar te maken. Onze klant – de held en heldin van het gezin/huishouden – weet er met minder altijd meer van te maken en houdt zo het hele jaar alle balletjes in de lucht. Niet voor niets zeggen wij daarom altijd: Dat doe je goed. In dit geval hebben Paardekooper en Sealed Air dit voor onze eigen organisatie bereikt. Dat hebben we toch maar mooi samen voor elkaar gekregen.”

Verduurzamen

Wibra is sinds 2021 actief bezig met het verlagen van de milieu-impact. Hayley licht toe: “Voor onze eigen productverpakkingen zijn we juist aan het afstappen van plastic. Dat we in dit geval wel kiezen voor plastic in plaats van papier klinkt natuurlijk onlogisch. Hier ligt voor ons een belangrijke taak om dit uit te leggen.” “Op de luchtzakjes van Sealed Air staat de standaardtekst dat het materiaal voor 50% uit gerecycled plastic bestaat en dat de zakjes recyclebaar zijn”, vult Roy aan. “Verder gaan we op zoek naar manieren om voor onze klanten nog meer duidelijk te maken waarom wij deze keuze hebben gemaakt. Bijvoorbeeld door een toelichting bij de bestelbevestiging.” Hayley benadrukt dat deze oplossing voor dit moment het beste is. “We blijven zoeken naar mogelijkheden om onze processen efficiënter in te richten en onze milieu-impact te verlagen. Met Paardekooper hebben we een partner die op dit gebied met ons meedenkt. Zij weten in samenwerking met hun partners wat er op de markt verkrijgbaar is en wat er nodig is om te verduurzamen in e-commerce. Samen hebben we een eerste mooie stap gezet.”